Bli kund hos oss

Större frihet över din assistans

Vi vill hjälpa dig så att den personliga assistansen utgår från dig och dina behov. Vi utformar fördelningen av assistansersättningen så att den verkligen kommer dig, dina anhöriga och assistenter till nytta. Vi avlastar dig genom att ta det totala arbetsgivaransvaret för den personliga assistansen.

 

Olika lösningar

Vår erfarenhet är att den personliga assistansen ser ut på många olika sätt. Eftersom varje person har en unik livssituation ser vi till att tillsammans med dig hitta den bästa lösningen just för dig så att du känner dig bekväm.

 

 

Vi tar hand om det praktiska

För att du ska ha möjlighet att fokusera på annat i livet som är viktigt för dig tar vi hand om det som rör din personliga assistans. Vi kan bland annat hjälpa till med kontakten med Försäkringskassan, anställningsprocessen, lönehantering, bokföring, schemaläggning, vikarietillsättning, personalvård och kontinuerlig ekonomiredovisning.

Vanliga frågor och svar

Har jag rätt till personlig assistans?

Rätten till personlig assistans bestäms av Lagen om Stöd och Service till vissa funktionshindrade (LSS). Du behöver uppfylla vissa kriterier för att ha rätt till personlig assistans. Du kan bli beviljad personlig assistans fram tills du fyller 65 år. Har du fått beslut om assistans före din 65-årsdag har du rätt att behålla den. Vid bedömning av rätten till personlig assistans ska de grundläggande behoven (personlig hygien, måltider, klä av och på sig, kommunicera med andra och annan hjälp som förutsätter ingående kunskap om personen med funktionsnedsättningen) vara minst 20 timmar per vecka för att du ska ha rätt till assistans från Försäkringskassan. Understiger behovet 20 timmar kan du ändå ha rätt till assistans men då är det kommunen som bedömer och fattar beslut.

Vad är personlig assistans?

Personlig assistans ger dig möjlighet att leva ett liv som liknar andras även om du har en omfattande funktionsnedsättning. En eller flera personer hjälper dig då att klara det du inte på egen hand klarar av. Du själv bestämmer hur eller vad som ska göras och assistenten hjälper dig med detta.

Hur ansöker jag om personlig assistans?

Du ansöker om personlig assistans skriftligen antingen till din kommun eller till Försäkringskassan. Ansökan ska kompletteras med läkarintyg, ADL-bedömning och andra intyg som styrker dina behov. Handläggare från Försäkringskassan eller kommunen gör sedan hembesök och ser över dina behov. Därefter får du ett beslut. Blir det färre timmar än vad du ansökt om eller ett avslag har du rätt att överklaga.

Vem kan utföra min assistans?

Det är du som blivit beviljad assistans som bestämmer vem som ska utföra den. För att få utföra personlig assistans krävs att företaget har tillstånd från Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Björkö Assistans har tillstånd att utföra assistans för alla åldrar.

Kan jag bestämma vem som jobbar hos mig?

Det är du som väljer vem/vilka du vill ha som assistenter. Kanske vill du att en anhörig arbetar hos dig eller vill du ha assistenter utifrån. Vi utgår från dina behov och önskemål i rekryteringsprocessen och du är så delaktig som du själv önskar. Det är alltid du som ska känna dig trygg och nöjd över ditt beslut om vem som ska arbeta hos dig.

Hur används min assistansersättning?

Varje kund hos Björkö Assistans har sin egen separata assistansekonomi. Vi gör tillsammans en årlig budget utifrån den ersättning du får, hur höga lönekostnaderna är, hur mycket som ska avsättas till assistansomkostnader osv. Björkö Assistans ansvarar för att budgeten hålls och du kan inte bli återbetalningsskyldig om den inte skulle hålla.  Vi kommer överens om hur ofta du vill få ekonomirapporter från oss. Du har total insyn in din assistansekonomi.

Varför ska jag välja Björkö Assistans?

Väljer du Björkö Assistans får du hjälp på ett personligt och igenkännande sätt, som gör att du känner dig sedd och blir lyssnad på! För oss är alla våra kunder lika mycket värda och det skall genomsyras i allt vi gör.

Så blir du kund hos oss

Du kontaktar oss via mail eller telefon. Vi bokar om du så önskar in ett helt förutsättningslöst möte antingen hos oss på kontoret eller hemma hos dig. Vid mötet berättar vi om vad vi kan erbjuda dig. Du får berätta om hur din livssituation ser ut, vilka behov du har och om hur din personliga assistans kan bli bättre. Har du inte personlig assistans berättar vi om hur du går tillväga för att ansöka om insatsen. Du förbinder dig inte vid något genom detta möte.

Du får sedan i lugn och ro fundera över om du vill anlita Björkö Assistans som utförare av din personliga assistans. Vi gör ett förslag på hur kundavtalet kan se ut och när vi kommit överens undertecknar vi gemensamt avtalet. Därefter blir du tilldelad en kontaktperson som tillsammans med dig utformar din assistans utifrån dina behov och önskemål.

Hör av dig till Hanna!

Har du några frågor hur vi arbetar, om din assistans, vill boka ett möte eller något annat så hjälper vi dig?

Hanna Weitman
013-4747693
hanna.weitman@bjorkoassistans.se